Suicide car bomber kills seven in Kohat, Pakistan

Monday, April 19, 2010

Seven people were killed and 26 injured in the city of Kohat in northwestern Pakistan on Sunday after a suicide bomber detonated a car bomb near a police station, police officials said.

“It was a suicide attack, the target was a police station,” Dilawar Khan Bangash, police chief of Kohat, told AFP news agency. He said that all those killed in the attack were civilians. The explosion occurred at the back of the police station.

“Seven people have been killed and 21 were injured in this car suicide attack,” Abdullah Jan, another high ranking police official, told reporters. His statement was made soon after the attack, before the number of injured was revised upward. “These incidents are a reaction to the military operation in the tribal areas,” he claimed. Another police officer confirmed what Jan and Bangash had said, saying that approximately 200 kilograms of explosives were used.

The station was badly affected by the attack, and three rooms of a government-run primary school were destroyed. Seven local shops were also severely damaged.

This attack occurred a day after an earlier suicide bombing killed over 40 people near the same city, and two days after an attack in southern Pakistan killed upwards of ten people.

News briefs:June 8, 2010

Wikinews Audio Briefs Credits
Produced By
Turtlestack
Recorded By
Turtlestack
Written By
Turtlestack
Listen To This Brief

Problems? See our media guide.

Hewlett-Packard to cut 9,000 jobs in $1 billion restructuring plan

Wednesday, June 2, 2010

Hewlett-Packard (HP) expects to lose 9,000 jobs between now and 2013 in a US$1 billion (£686m) restructuring plan.

The 9,000 jobs losses will be in the enterprise services division, but the company expects to add about 6,000 employees to its sales and delivery teams.

HP commented in a statement, “As a result of productivity gains and automation, HP expects to eliminate roughly 9,000 positions over a multi-year period to reinvest for further growth and to increase shareholder value”

HP will invest in fully automated data centers as it makes operational changes in its Internet technology services business. HP said the restructuring will generate savings of $500–700 million (about €407–571 million) in net savings after reinvestment.

Hewlett-Packard has around 300,000 employees and is the world’s largest technology company by sales. HP is an American multinational information technology corporation headquartered in Palo Alto, California.

Australia men’s national wheelchair basketball team beat Japan 80-49 in final game of pool play

Saturday, July 21, 2012

Homebush Bay, New South Wales —Last night, the Australia men’s national wheelchair basketball team beat Japan 80–49 in their final game of pool play at the Rollers & Gliders World Challenge taking place at at the Sport Centre at the Sydney Olympic Park and are through to the first place match.

The contrast between the two teams was seen in their wheels: almost every Australian player had a four wheeled chair that gave them increased stability while every single Japanese player had three wheels, which gave them great maneuverability. Japan played the aggressor throughout the match, with several players aggressively blocking with wheelchair on wheelchair contact. Both sides were loud, chanting defense, defense, defense when their side was on that side of the court.

The first quarter was closely fought, with Japan racking up 5 by 5:54 left in the first. They successfully took a lead of 17–16 by the end of the first quarter. They were unable to hold the lead, with Australia holding a 40–24 lead at the end of the first half. Australia’s lead at the end of the third was 61–34. While Japan increased their total points in the fourth quarter, they failed to defend against Australia who continued to answer back basket for basket for the game to end 80–49.

Australia plays in the first place match later today. Their London Paralympic campaign starts on August 30 against South Africa.

Four explosions at Spanish power station

Tuesday, July 12, 2005

Four explosions have rocked a brand new, soon to be online power station in Spain’s Basque reigon in the city of Amorebieta.

Shortly before the blasts, warning calls were made to Basque newspaper Gara and the Basque emergency road service known as DYA, police rushed to the scene and evacuated workers. The calls were made by the Basque separatist group ETA.

There are no confirmations of injuries or structual damage from the blasts at the moment. Spanish radio however reports that there were no injuries and some minor structual damage. Witnesses to the explosions say they were small.

Warning calls before blasts are common by ETA, usually Gara will get the call.

The plant is run by ESB International.

NTSB releases updates on status of 3 major US investigations

Sunday, June 17, 2007

The National Transportation Safety Board (NTSB), the agency responsible for investigating transportation accidents in the United States, released updates on three major investigations on June 14.

The NTSB, well known publicly for its involvement in the investigation of aviation incidents which involve harm or loss of human life, is also an agency that oversees the transportation of refined petroleum and gas products, chemicals and minerals.

The agency determined the cause of a natural gas pipeline explosion that killed six. It also detailed the cause of an accidental release of 204,000 gallons of anhydrous ammonia from a pipeline in an environmentally sensitive area, and released preliminary information involving two commercial aircraft coming within 30-50 feet of each other on a runway.

In the gas explosion disaster, the towing vessel Miss Megan, which was of specifications that did not require inspection by the United States Coast Guard, was being operated in the West Cote Blanche Bay oil field in Louisiana by Central Boat Rentals on behalf of Athena Construction on October 12, 2006. The Miss Megan was pushing barge IBR 234, which was tied along the starboard side of barge Athena 106, en route to a pile-driving location. Athena Construction did not require its crews to pin mooring spuds (vertical steel shafts extending through wells in the bottom of the boat and used for mooring) securely in place on its barges and consequently this had not been done. During the journey, the aft spud on the Athena 106 released from its fully raised position. The spud dropped into the water and struck a submerged, high-pressure natural gas pipeline. The resulting gas released ignited and created a fireball that engulfed the towing vessel and both barges. The master of the towing vessel and four barge workers were killed. The Miss Megan deckhand and one barge worker survived. One barge worker is officially listed as missing.

The NTSB blames Athena Construction for the disaster, citing in the final report that Athena Construction’s manual contained no procedures mandating the use of the safety devices on the spud winch except during electrical work. It was found that if the Athena 106 crew had used the steel pins to secure the retracted spuds during their transit, a pin would have prevented the aft spud from accidentally deploying. Furthermore, the spud would have remained locked in its lifted position regardless of whether the winch brake mechanism, the spud’s supporting cable, or a piece of connecting hardware had failed.

The NTSB also found that contributing to the accident was the failure of Central Boat Rentals to require, and the Miss Megan master to ensure, that the barge spuds were securely pinned before getting under way. The Board noted that investigators found no evidence that the Miss Megan master or deckhand checked whether the spuds had been properly secured before the tow began. While Central Boat Rentals had a health and safety manual and trained its crews, the written procedures did not specifically warn masters about the need to secure spuds or other barge equipment before navigating. The NTSB stated that the company’s crew should have been trained to identify potential safety hazards on vessels under their control.

NTSB Chairman Mark Rosenker said of the investigation’s results, “Having more rigorous requirements in place could have prevented this accident from occurring. Not only do these regulations need to be put in place but it is imperative that they are enforced and adhered to.”

The NTSB has made a number of safety recommendations as a result of this accident and the subsequent investigation. Recommendations were made to Athena Construction and Central Boat Rentals to develop procedures and train the employees of its barges to use the securing pins to hold spuds safely in place before transiting from one site to another.

The most major of the other recommendations are:

To the Occupational Safety and Health Administration:

  • Direct the Maritime Advisory Committee for Occupational Safety and Health to issue the following documents document to the maritime industry: (1) a fact sheet regarding the accident, and (2) a guidance document regarding the need to secure the gear on barges, including spud pins, before the barges are moved, and detailing any changes to your memorandum of understanding with the Coast Guard.

To the U. S. Coast Guard

  • Finalize and implement the new towing vessel inspection regulations and require the establishment of safety management systems appropriate for the characteristics, methods of operation, and nature of service of towing vessels.
  • Review and update your memorandum of understanding with the Occupational Safety and Health Administration to specifically address your respective oversight roles on vessels that are not subject to Coast Guard inspection.

The NTSB also released the result of its investigation into an environmental disaster in Kansas on October 27, 2004 in which 204,000 gallons (4,858 barrels) of anhydrous ammonia was spilled from a ruptured pipeline in Kingman into an environmentally sensitive area. Chemicals from the pipeline entered a nearby stream and killed more than 25,000 fish, including some fish from threatened species.

The incident reached the scale that it did due to operator error after the initial rupture. The 8 5/8-inch diameter steel pipeline, which was operated by Enterprise Products Operating L.P., burst at 11:15 a.m. in an agricultural area about 6 miles east of Kingman, Kansas. A drop in pipeline pressure, indicating abnormal conditions or a possible compromise in pipeline integrity, set off alarms displayed on the computerized pipeline monitoring system. Shortly after the first alarm the pipeline controller, in an attempt to remedy the low pressure, increased the flow of anhydrous ammonia into the affected section of pipeline. A total of 33 minutes elapsed between the time when the first alarm indicated a problem with the pipeline and the initiation of a shutdown.

In its initial report to the National Response Center (NRC), the pipeline operator’s accident reporting contractor reported a release of at least 20 gallons of ammonia, telling the NRC that an updated estimate of material released would be reported at a later time. No such report was ever made. Because of the inaccurate report, the arrival of representatives from the Environmental Protection Agency was delayed by a full day, affecting the oversight of the environmental damage mitigation efforts.

The cause of the rupture itself was determined to be a pipe gouge created by heavy equipment damage to the pipeline during construction in 1973 or subsequent excavation activity at an unknown time that initiated metal fatigue cracking and led to the eventual rupture of the pipeline.

“We are very fortunate that such highly toxic chemicals of the size and scope involved in this accident were not released in a populated area,” commented Rosenker. “Had this same quantity of ammonia been released near a town or city, the results could have been catastrophic.”

As a result of this accident, the NTSB made the following safety recommendations:

To the Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration:

  • Require that a pipeline operator must have a procedure to calculate and provide a reasonable initial estimate of released product in the telephonic report to the National Response Center.
  • Require that a pipeline operator must provide an additional telephonic report to the National Response Center if significant new information becomes available during the emergency response.
  • Require an operator to revise its pipeline risk assessment plan whenever it has failed to consider one of more risk factors that can affect pipeline integrity.

To Enterprise Products Operating L.P.:

  • Provide initial and recurrent training for all controllers that includes simulator or noncomputerized simulations of abnormal operating conditions that indicate pipeline leaks.

“The severity of this release of dangerous chemicals into the community could have been prevented,” said Rosenker. “The safety recommendations that we have made, if acted upon, will reduce the likelihood of this type of accident happening again.”

As well as concluding their investigation of the above accidents, the NTSB also released preliminary information regarding a serious runway incursion at San Francisco International Airport between two commercial aircraft on May 26, 2007.

At about 1:30 p.m. the tower air traffic controller cleared SkyWest Airlines flight 5741, an Embraer 120 arriving from Modesto, California, to land on runway 28R. Forgetting about the arrival airplane, the same controller then cleared Republic Airlines flight 4912, an Embraer 170 departing for Los Angeles, to take off from runway 1L, which intersects runway 28R.

After the SkyWest airliner touched down, the Airport Movement Area Safety System (AMASS) alerted and the air traffic controller transmitted “Hold, Hold, Hold” to the SkyWest flight crew in an attempt to stop the aircraft short of runway 1L. The SkyWest crew applied maximum braking that resulted in the airplane stopping in the middle of runway 1L. As this was occurring, the captain of Republic Airlines flight 4912 took control of the aircraft from the first officer, realized the aircraft was traveling too fast to stop, and initiated an immediate takeoff. According to the crew of SkyWest 5741, the Republic Airlines aircraft overflew theirs by 30 to 50 feet. The Federal Aviation Administration has categorized the incident as an operational error.

The NTSB sent an investigator to San Francisco, who collected radar data, recorded air traffic control communications, and flight crew statements, and interviewed air traffic control personnel prior to the NTSB making the preliminary release.

Deadly illegal sexual enhancement products appear on the Singaporean market

Friday, April 11, 2008

New ‘deadly’ sexual enhancement products have been found in Singaporean markets and can cause serious side effects on users.

The Health Sciences Authority (HSA) announced the presence of the illegal drugs, known as Power 1 Walnut, Santi bovine penis erecting capsule, Zhong Hua Niu Bian and fake Cialis, which have been discovered over the past 3 months. Santi bovine penis erecting capsule has been found to contain high amounts of glibenclamide, a potent drug used to treat diabetes. The tablets also contain sildenafil and tadalafil – potent western medicines used to treat erectile dysfunction. Zhong Hua Niu Bian also contains sildenafil and glibenclamide.

High consumption of the tablets can be potentially deadly as the glibenclamide in the capsules can lead to drastically reduced blood sugar levels which can lead to seizures, stroke, coma or death. Consuming half of a Power 1 Walnut capsule has led to unconsciousness and frothing at the mouth.

Consumption of Power 1 Walnut has led to the death of a middle age man last week who fell into a coma. Currently, one death and two cases of coma have been reported from the total of 89 hospitalised cases linked with the consumption of the illegal drugs. It has been revealed that patients obtained the drugs by purchasing them from illegal peddlers located in various parts of Singapore.

The HSA has advised people to stop consuming the drugs and to report on any cases of consumption to them.

Zimbabwean footballer Adam Ndlovu dies in car accident aged 42

Sunday, December 16, 2012

Former Zimbabwean professional footballer Adam Ndlovu has died in a car accident that also left his brother critically injured. Adam and his brother Peter, also a former professional footballer, were in the accident after failure of a tire on the BMW X5 Adam was reportedly driving. Reports also suggest an unidentified female passenger may have died in the accident.

George Bhebhe, a friend of Adam, spoke to The Zimbabwean about the circumstances of the accident. He said “Adam died early this morning when their vehicle veered off the road after a tyre burst and hit a tree 20 km from Victoria Falls. He died on arrival at hospital. Peter is in critical condition and he is at Victoria Falls hospital in Intensive Care Unit. But arrangements still being made to transfer from there to a hospital in Bulawayo or Harare”.

Both Adam and Peter played for the Zimbabwe national football team and Peter is their all time top goalscorer. During his career Peter played in the English Premier League and played for Coventry, Sheffield United, Birmingham, and Huddersfield. Sheffield United tweeted “Our thoughts are with former player Peter Ndlovu, who has been critically injured in a car accident in his native Zimbabwe. #sufc”

Adam formerly played for the Zimbabwean team Highlanders and at the time of his death coached Zimbabwe Premier League team Chicken Inn, based in Bulawayo.

U.K. National Portrait Gallery threatens U.S. citizen with legal action over Wikimedia images

Tuesday, July 14, 2009

This article mentions the Wikimedia Foundation, one of its projects, or people related to it. Wikinews is a project of the Wikimedia Foundation.

The English National Portrait Gallery (NPG) in London has threatened on Friday to sue a U.S. citizen, Derrick Coetzee. The legal letter followed claims that he had breached the Gallery’s copyright in several thousand photographs of works of art uploaded to the Wikimedia Commons, a free online media repository.

In a letter from their solicitors sent to Coetzee via electronic mail, the NPG asserted that it holds copyright in the photographs under U.K. law, and demanded that Coetzee provide various undertakings and remove all of the images from the site (referred to in the letter as “the Wikipedia website”).

Wikimedia Commons is a repository of free-to-use media, run by a community of volunteers from around the world, and is a sister project to Wikinews and the encyclopedia Wikipedia. Coetzee, who contributes to the Commons using the account “Dcoetzee”, had uploaded images that are free for public use under United States law, where he and the website are based. However copyright is claimed to exist in the country where the gallery is situated.

The complaint by the NPG is that under UK law, its copyright in the photographs of its portraits is being violated. While the gallery has complained to the Wikimedia Foundation for a number of years, this is the first direct threat of legal action made against an actual uploader of images. In addition to the allegation that Coetzee had violated the NPG’s copyright, they also allege that Coetzee had, by uploading thousands of images in bulk, infringed the NPG’s database right, breached a contract with the NPG; and circumvented a copyright protection mechanism on the NPG’s web site.

The copyright protection mechanism referred to is Zoomify, a product of Zoomify, Inc. of Santa Cruz, California. NPG’s solicitors stated in their letter that “Our client used the Zoomify technology to protect our client’s copyright in the high resolution images.”. Zoomify Inc. states in the Zoomify support documentation that its product is intended to make copying of images “more difficult” by breaking the image into smaller pieces and disabling the option within many web browsers to click and save images, but that they “provide Zoomify as a viewing solution and not an image security system”.

In particular, Zoomify’s website comments that while “many customers — famous museums for example” use Zoomify, in their experience a “general consensus” seems to exist that most museums are concerned with making the images in their galleries accessible to the public, rather than preventing the public from accessing them or making copies; they observe that a desire to prevent high resolution images being distributed would also imply prohibiting the sale of any posters or production of high quality printed material that could be scanned and placed online.

Other actions in the past have come directly from the NPG, rather than via solicitors. For example, several edits have been made directly to the English-language Wikipedia from the IP address 217.207.85.50, one of sixteen such IP addresses assigned to computers at the NPG by its ISP, Easynet.

In the period from August 2005 to July 2006 an individual within the NPG using that IP address acted to remove the use of several Wikimedia Commons pictures from articles in Wikipedia, including removing an image of the Chandos portrait, which the NPG has had in its possession since 1856, from Wikipedia’s biographical article on William Shakespeare.

Other actions included adding notices to the pages for images, and to the text of several articles using those images, such as the following edit to Wikipedia’s article on Catherine of Braganza and to its page for the Wikipedia Commons image of Branwell Brontë‘s portrait of his sisters:

“THIS IMAGE IS BEING USED WITHOUT PERMISSION FROM THE COPYRIGHT HOLDER.”
“This image is copyright material and must not be reproduced in any way without permission of the copyright holder. Under current UK copyright law, there is copyright in skilfully executed photographs of ex-copyright works, such as this painting of Catherine de Braganza.
The original painting belongs to the National Portrait Gallery, London. For copies, and permission to reproduce the image, please contact the Gallery at picturelibrary@npg.org.uk or via our website at www.npg.org.uk”

Other, later, edits, made on the day that NPG’s solicitors contacted Coetzee and drawn to the NPG’s attention by Wikinews, are currently the subject of an internal investigation within the NPG.

Coetzee published the contents of the letter on Saturday July 11, the letter itself being dated the previous day. It had been sent electronically to an email address associated with his Wikimedia Commons user account. The NPG’s solicitors had mailed the letter from an account in the name “Amisquitta”. This account was blocked shortly after by a user with access to the user blocking tool, citing a long standing Wikipedia policy that the making of legal threats and creation of a hostile environment is generally inconsistent with editing access and is an inappropriate means of resolving user disputes.

The policy, initially created on Commons’ sister website in June 2004, is also intended to protect all parties involved in a legal dispute, by ensuring that their legal communications go through proper channels, and not through a wiki that is open to editing by other members of the public. It was originally formulated primarily to address legal action for libel. In October 2004 it was noted that there was “no consensus” whether legal threats related to copyright infringement would be covered but by the end of 2006 the policy had reached a consensus that such threats (as opposed to polite complaints) were not compatible with editing access while a legal matter was unresolved. Commons’ own website states that “[accounts] used primarily to create a hostile environment for another user may be blocked”.

In a further response, Gregory Maxwell, a volunteer administrator on Wikimedia Commons, made a formal request to the editorial community that Coetzee’s access to administrator tools on Commons should be revoked due to the prevailing circumstances. Maxwell noted that Coetzee “[did] not have the technically ability to permanently delete images”, but stated that Coetzee’s potential legal situation created a conflict of interest.

Sixteen minutes after Maxwell’s request, Coetzee’s “administrator” privileges were removed by a user in response to the request. Coetzee retains “administrator” privileges on the English-language Wikipedia, since none of the images exist on Wikipedia’s own website and therefore no conflict of interest exists on that site.

Legally, the central issue upon which the case depends is that copyright laws vary between countries. Under United States case law, where both the website and Coetzee are located, a photograph of a non-copyrighted two-dimensional picture (such as a very old portrait) is not capable of being copyrighted, and it may be freely distributed and used by anyone. Under UK law that point has not yet been decided, and the Gallery’s solicitors state that such photographs could potentially be subject to copyright in that country.

One major legal point upon which a case would hinge, should the NPG proceed to court, is a question of originality. The U.K.’s Copyright, Designs and Patents Act 1988 defines in ¶ 1(a) that copyright is a right that subsists in “original literary, dramatic, musical or artistic works” (emphasis added). The legal concept of originality here involves the simple origination of a work from an author, and does not include the notions of novelty or innovation that is often associated with the non-legal meaning of the word.

Whether an exact photographic reproduction of a work is an original work will be a point at issue. The NPG asserts that an exact photographic reproduction of a copyrighted work in another medium constitutes an original work, and this would be the basis for its action against Coetzee. This view has some support in U.K. case law. The decision of Walter v Lane held that exact transcriptions of speeches by journalists, in shorthand on reporter’s notepads, were original works, and thus copyrightable in themselves. The opinion by Hugh Laddie, Justice Laddie, in his book The Modern Law of Copyright, points out that photographs lie on a continuum, and that photographs can be simple copies, derivative works, or original works:

“[…] it is submitted that a person who makes a photograph merely by placing a drawing or painting on the glass of a photocopying machine and pressing the button gets no copyright at all; but he might get a copyright if he employed skill and labour in assembling the thing to be photocopied, as where he made a montage.”

Various aspects of this continuum have already been explored in the courts. Justice Neuberger, in the decision at Antiquesportfolio.com v Rodney Fitch & Co. held that a photograph of a three-dimensional object would be copyrightable if some exercise of judgement of the photographer in matters of angle, lighting, film speed, and focus were involved. That exercise would create an original work. Justice Oliver similarly held, in Interlego v Tyco Industries, that “[i]t takes great skill, judgement and labour to produce a good copy by painting or to produce an enlarged photograph from a positive print, but no-one would reasonably contend that the copy, painting, or enlargement was an ‘original’ artistic work in which the copier is entitled to claim copyright. Skill, labour or judgement merely in the process of copying cannot confer originality.”.

In 2000 the Museums Copyright Group, a copyright lobbying group, commissioned a report and legal opinion on the implications of the Bridgeman case for the UK, which stated:

“Revenue raised from reproduction fees and licensing is vital to museums to support their primary educational and curatorial objectives. Museums also rely on copyright in photographs of works of art to protect their collections from inaccurate reproduction and captioning… as a matter of principle, a photograph of an artistic work can qualify for copyright protection in English law”. The report concluded by advocating that “museums must continue to lobby” to protect their interests, to prevent inferior quality images of their collections being distributed, and “not least to protect a vital source of income”.

Several people and organizations in the U.K. have been awaiting a test case that directly addresses the issue of copyrightability of exact photographic reproductions of works in other media. The commonly cited legal case Bridgeman Art Library v. Corel Corp. found that there is no originality where the aim and the result is a faithful and exact reproduction of the original work. The case was heard twice in New York, once applying UK law and once applying US law. It cited the prior UK case of Interlego v Tyco Industries (1988) in which Lord Oliver stated that “Skill, labour or judgement merely in the process of copying cannot confer originality.”

“What is important about a drawing is what is visually significant and the re-drawing of an existing drawing […] does not make it an original artistic work, however much labour and skill may have gone into the process of reproduction […]”

The Interlego judgement had itself drawn upon another UK case two years earlier, Coca-Cola Go’s Applications, in which the House of Lords drew attention to the “undesirability” of plaintiffs seeking to expand intellectual property law beyond the purpose of its creation in order to create an “undeserving monopoly”. It commented on this, that “To accord an independent artistic copyright to every such reproduction would be to enable the period of artistic copyright in what is, essentially, the same work to be extended indefinitely… ”

The Bridgeman case concluded that whether under UK or US law, such reproductions of copyright-expired material were not capable of being copyrighted.

The unsuccessful plaintiff, Bridgeman Art Library, stated in 2006 in written evidence to the House of Commons Committee on Culture, Media and Sport that it was “looking for a similar test case in the U.K. or Europe to fight which would strengthen our position”.

The National Portrait Gallery is a non-departmental public body based in London England and sponsored by the Department for Culture, Media and Sport. Founded in 1856, it houses a collection of portraits of historically important and famous British people. The gallery contains more than 11,000 portraits and 7,000 light-sensitive works in its Primary Collection, 320,000 in the Reference Collection, over 200,000 pictures and negatives in the Photographs Collection and a library of around 35,000 books and manuscripts. (More on the National Portrait Gallery here)

The gallery’s solicitors are Farrer & Co LLP, of London. Farrer’s clients have notably included the British Royal Family, in a case related to extracts from letters sent by Diana, Princess of Wales which were published in a book by ex-butler Paul Burrell. (In that case, the claim was deemed unlikely to succeed, as the extracts were not likely to be in breach of copyright law.)

Farrer & Co have close ties with industry interest groups related to copyright law. Peter Wienand, Head of Intellectual Property at Farrer & Co., is a member of the Executive body of the Museums Copyright Group, which is chaired by Tom Morgan, Head of Rights and Reproductions at the National Portrait Gallery. The Museums Copyright Group acts as a lobbying organization for “the interests and activities of museums and galleries in the area of [intellectual property rights]”, which reacted strongly against the Bridgeman Art Library v. Corel Corp. case.

Wikimedia Commons is a repository of images, media, and other material free for use by anyone in the world. It is operated by a community of 21,000 active volunteers, with specialist rights such as deletion and blocking restricted to around 270 experienced users in the community (known as “administrators”) who are trusted by the community to use them to enact the wishes and policies of the community. Commons is hosted by the Wikimedia Foundation, a charitable body whose mission is to make available free knowledge and historic and other material which is legally distributable under US law. (More on Commons here)

The legal threat also sparked discussions of moral issues and issues of public policy in several Internet discussion fora, including Slashdot, over the weekend. One major public policy issue relates to how the public domain should be preserved.

Some of the public policy debate over the weekend has echoed earlier opinions presented by Kenneth Hamma, the executive director for Digital Policy at the J. Paul Getty Trust. Writing in D-Lib Magazine in November 2005, Hamma observed:

“Art museums and many other collecting institutions in this country hold a trove of public-domain works of art. These are works whose age precludes continued protection under copyright law. The works are the result of and evidence for human creativity over thousands of years, an activity museums celebrate by their very existence. For reasons that seem too frequently unexamined, many museums erect barriers that contribute to keeping quality images of public domain works out of the hands of the general public, of educators, and of the general milieu of creativity. In restricting access, art museums effectively take a stand against the creativity they otherwise celebrate. This conflict arises as a result of the widely accepted practice of asserting rights in the images that the museums make of the public domain works of art in their collections.”

He also stated:

“This resistance to free and unfettered access may well result from a seemingly well-grounded concern: many museums assume that an important part of their core business is the acquisition and management of rights in art works to maximum return on investment. That might be true in the case of the recording industry, but it should not be true for nonprofit institutions holding public domain art works; it is not even their secondary business. Indeed, restricting access seems all the more inappropriate when measured against a museum’s mission — a responsibility to provide public access. Their charitable, financial, and tax-exempt status demands such. The assertion of rights in public domain works of art — images that at their best closely replicate the values of the original work — differs in almost every way from the rights managed by the recording industry. Because museums and other similar collecting institutions are part of the private nonprofit sector, the obligation to treat assets as held in public trust should replace the for-profit goal. To do otherwise, undermines the very nature of what such institutions were created to do.”

Hamma observed in 2005 that “[w]hile examples of museums chasing down digital image miscreants are rare to non-existent, the expectation that museums might do so has had a stultifying effect on the development of digital image libraries for teaching and research.”

The NPG, which has been taking action with respect to these images since at least 2005, is a public body. It was established by Act of Parliament, the current Act being the Museums and Galleries Act 1992. In that Act, the NPG Board of Trustees is charged with maintaining “a collection of portraits of the most eminent persons in British history, of other works of art relevant to portraiture and of documents relating to those portraits and other works of art”. It also has the tasks of “secur[ing] that the portraits are exhibited to the public” and “generally promot[ing] the public’s enjoyment and understanding of portraiture of British persons and British history through portraiture both by means of the Board’s collection and by such other means as they consider appropriate”.

Several commentators have questioned how the NPG’s statutory goals align with its threat of legal action. Mike Masnick, founder of Techdirt, asked “The people who run the Gallery should be ashamed of themselves. They ought to go back and read their own mission statement[. …] How, exactly, does suing someone for getting those portraits more attention achieve that goal?” (external link Masnick’s). L. Sutherland of Bigmouthmedia asked “As the paintings of the NPG technically belong to the nation, does that mean that they should also belong to anyone that has access to a computer?”

Other public policy debates that have been sparked have included the applicability of U.K. courts, and U.K. law, to the actions of a U.S. citizen, residing in the U.S., uploading files to servers hosted in the U.S.. Two major schools of thought have emerged. Both see the issue as encroachment of one legal system upon another. But they differ as to which system is encroaching. One view is that the free culture movement is attempting to impose the values and laws of the U.S. legal system, including its case law such as Bridgeman Art Library v. Corel Corp., upon the rest of the world. Another view is that a U.K. institution is attempting to control, through legal action, the actions of a U.S. citizen on U.S. soil.

David Gerard, former Press Officer for Wikimedia UK, the U.K. chapter of the Wikimedia Foundation, which has been involved with the “Wikipedia Loves Art” contest to create free content photographs of exhibits at the Victoria and Albert Museum, stated on Slashdot that “The NPG actually acknowledges in their letter that the poster’s actions were entirely legal in America, and that they’re making a threat just because they think they can. The Wikimedia community and the WMF are absolutely on the side of these public domain images remaining in the public domain. The NPG will be getting radioactive publicity from this. Imagine the NPG being known to American tourists as somewhere that sues Americans just because it thinks it can.”

Benjamin Crowell, a physics teacher at Fullerton College in California, stated that he had received a letter from the Copyright Officer at the NPG in 2004, with respect to the picture of the portrait of Isaac Newton used in his physics textbooks, that he publishes in the U.S. under a free content copyright licence, to which he had replied with a pointer to Bridgeman Art Library v. Corel Corp..

The Wikimedia Foundation takes a similar stance. Erik Möller, the Deputy Director of the US-based Wikimedia Foundation wrote in 2008 that “we’ve consistently held that faithful reproductions of two-dimensional public domain works which are nothing more than reproductions should be considered public domain for licensing purposes”.

Contacted over the weekend, the NPG issued a statement to Wikinews:

“The National Portrait Gallery is very strongly committed to giving access to its Collection. In the past five years the Gallery has spent around £1 million digitising its Collection to make it widely available for study and enjoyment. We have so far made available on our website more than 60,000 digital images, which have attracted millions of users, and we believe this extensive programme is of great public benefit.
“The Gallery supports Wikipedia in its aim of making knowledge widely available and we would be happy for the site to use our low-resolution images, sufficient for most forms of public access, subject to safeguards. However, in March 2009 over 3000 high-resolution files were appropriated from the National Portrait Gallery website and published on Wikipedia without permission.
“The Gallery is very concerned that potential loss of licensing income from the high-resolution files threatens its ability to reinvest in its digitisation programme and so make further images available. It is one of the Gallery’s primary purposes to make as much of the Collection available as possible for the public to view.
“Digitisation involves huge costs including research, cataloguing, conservation and highly-skilled photography. Images then need to be made available on the Gallery website as part of a structured and authoritative database. To date, Wikipedia has not responded to our requests to discuss the issue and so the National Portrait Gallery has been obliged to issue a lawyer’s letter. The Gallery remains willing to enter into a dialogue with Wikipedia.

In fact, Matthew Bailey, the Gallery’s (then) Assistant Picture Library Manager, had already once been in a similar dialogue. Ryan Kaldari, an amateur photographer from Nashville, Tennessee, who also volunteers at the Wikimedia Commons, states that he was in correspondence with Bailey in October 2006. In that correspondence, according to Kaldari, he and Bailey failed to conclude any arrangement.

Jay Walsh, the Head of Communications for the Wikimedia Foundation, which hosts the Commons, called the gallery’s actions “unfortunate” in the Foundation’s statement, issued on Tuesday July 14:

“The mission of the Wikimedia Foundation is to empower and engage people around the world to collect and develop educational content under a free license or in the public domain, and to disseminate it effectively and globally. To that end, we have very productive working relationships with a number of galleries, archives, museums and libraries around the world, who join with us to make their educational materials available to the public.
“The Wikimedia Foundation does not control user behavior, nor have we reviewed every action taken by that user. Nonetheless, it is our general understanding that the user in question has behaved in accordance with our mission, with the general goal of making public domain materials available via our Wikimedia Commons project, and in accordance with applicable law.”

The Foundation added in its statement that as far as it was aware, the NPG had not attempted “constructive dialogue”, and that the volunteer community was presently discussing the matter independently.

In part, the lack of past agreement may have been because of a misunderstanding by the National Portrait Gallery of Commons and Wikipedia’s free content mandate; and of the differences between Wikipedia, the Wikimedia Foundation, the Wikimedia Commons, and the individual volunteer workers who participate on the various projects supported by the Foundation.

Like Coetzee, Ryan Kaldari is a volunteer worker who does not represent Wikipedia or the Wikimedia Commons. (Such representation is impossible. Both Wikipedia and the Commons are endeavours supported by the Wikimedia Foundation, and not organizations in themselves.) Nor, again like Coetzee, does he represent the Wikimedia Foundation.

Kaldari states that he explained the free content mandate to Bailey. Bailey had, according to copies of his messages provided by Kaldari, offered content to Wikipedia (naming as an example the photograph of John Opie‘s 1797 portrait of Mary Wollstonecraft, whose copyright term has since expired) but on condition that it not be free content, but would be subject to restrictions on its distribution that would have made it impossible to use by any of the many organizations that make use of Wikipedia articles and the Commons repository, in the way that their site-wide “usable by anyone” licences ensures.

The proposed restrictions would have also made it impossible to host the images on Wikimedia Commons. The image of the National Portrait Gallery in this article, above, is one such free content image; it was provided and uploaded to the Wikimedia Commons under the terms of the GNU Free Documentation Licence, and is thus able to be used and republished not only on Wikipedia but also on Wikinews, on other Wikimedia Foundation projects, as well as by anyone in the world, subject to the terms of the GFDL, a license that guarantees attribution is provided to the creators of the image.

As Commons has grown, many other organizations have come to different arrangements with volunteers who work at the Wikimedia Commons and at Wikipedia. For example, in February 2009, fifteen international museums including the Brooklyn Museum and the Victoria and Albert Museum established a month-long competition where users were invited to visit in small teams and take high quality photographs of their non-copyright paintings and other exhibits, for upload to Wikimedia Commons and similar websites (with restrictions as to equipment, required in order to conserve the exhibits), as part of the “Wikipedia Loves Art” contest.

Approached for comment by Wikinews, Jim Killock, the executive director of the Open Rights Group, said “It’s pretty clear that these images themselves should be in the public domain. There is a clear public interest in making sure paintings and other works are usable by anyone once their term of copyright expires. This is what US courts have recognised, whatever the situation in UK law.”

The Digital Britain report, issued by the U.K.’s Department for Culture, Media, and Sport in June 2009, stated that “Public cultural institutions like Tate, the Royal Opera House, the RSC, the Film Council and many other museums, libraries, archives and galleries around the country now reach a wider public online.” Culture minster Ben Bradshaw was also approached by Wikinews for comment on the public policy issues surrounding the on-line availability of works in the public domain held in galleries, re-raised by the NPG’s threat of legal action, but had not responded by publication time.

New Jersey to consider bikini waxing ban

Friday, March 20, 2009

New Jersey is considering a state-wide ban on Brazilian waxes, the removal of hair from the bikini area.

Although genital waxing has never really been allowed in the state, the New Jersey Board of Cosmetology and Hairstyling plans to propose a ban with more specific legal wording, in response to two women who reported being injured during a wax. The board will consider the proposal at their next meeting on April 14.

If the measure passes, New Jersey may become the only US state to ban the practice outright.

Although millions of Americans engage in bikini waxes, which generally cost between $50 and $60 per session, the practice comes with risks. Skin care experts say the hot wax can irritate delicate skin in the bikini area, and result in infections, ingrown hairs and rashes.

Waxing on the face, neck, abdomen, legs and arms would continue to be permitted in the state under the proposed ban. Although New Jersey statutes have always banned bikini waxing, the laws were unclear and seldom enforced.

As a result, many salons from around the state have offered bikini waxing for years. Many salon owners spoke out against the proposed ban, which they said would severely damage their business.

“I really don’t know if the state can stop it at this point,” said Valentia Chistova, owner of the Monmouth County salon Brazil. “I know a lot of women who are really hooked.”

 This story has updates See New Jersey backpedals on proposed bikini waxing ban